Scroll Top


Dátum: Budapest, 2023. november 7.


 

Sajtóközlemény

Az Európai Kereskedelem Napja: Köszönetet mondunk a szektor dolgozóinak!

Budapest, 2023. november 07. – Tizenkilencedik alkalommal került megrendezésre az Európai Kereskedelem Napja. A szervező VOSZ a hazai kereskedelmi ágazat helyzetének stratégiai fontosságát kívánta ismét fókuszba állítani, mint minden alkalommal. Az Európai Kereskedelem Napján átadták a szakma legrangosabb elismeréseit is. Az Agrárminisztérium részéről jelen volt a rendezvény fővédnöke dr. Nagy István, agrárminiszter – a szakmai védnöke Nobilis Márton élelmiszeriparért és kereskedelempolitikáért felelős államtitkár.


A rendezvény résztvevőit Krisán László, a KAVOSZ Zrt. vezérigazgatója köszöntötte. A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének (VOSZ) társelnöke, a szövetség Kereskedelmi Tagozatának elnöke hangsúlyozta: az Európai Kereskedelem Napjának immár 19 éve az az üzenete, hogy „köszönetet mondunk a szektor dolgozóinak”.
Videóüzenetben jelentkezett be Juan Manuel Morales, az EuroCommerce elnöke. Az európai kereskedelmi szektor átfogó átalakuláson megy keresztül, amihez mintegy 600 milliárd eurónyi beruházást kell végrehajtani, ennek nagyjából felét képezik a fenntarthatósági fejlesztések – hangsúlyozta. Az ágazatnak természetesen segítségre is szüksége van, amelyet elsősorban a támogató jogi környezet, az egységes piac és a partnerekkel való együttműködés biztosíthat.

Nemcsak a kereskedőknek, de a gazdaság egészének is rendkívüli kihívást jelent a 2023-as év – mondta beszédében Eppel János, a VOSZ elnöke. Az infláció, a magas kamatok, az energiaválság, az ellátási láncok problémái elől senki sem tud kitérni. A kereskedők szerepe azonban felettébb hálátlan, hiszen, amikor minden jól működik, észre sem vesszük őket – csak akkor, amikor zavarok lépnek fel. Ezért is fontos, hogy legyen minden évben egy nap, amikor ők kerülnek előtérbe, amikor őket, és közülük is a legkiválóbbakat ünnepeljük.

A jelenlegi, kihívásokkal teli időszakban a magyar élelmiszer- és feldolgozóipar, valamint a kereskedelem nemcsak stratégiai ágazattá vált, de nemzetbiztonsági szerepet is betölt – hangsúlyozta beszédében Nagy István agrárminiszter.

A pandémia, a háború és az energiaválság megmutatta, milyen sérülékenyek a globális kereskedelmi ellátási láncok. Egyre nagyobb szerepet kap a fenntarthatóság, a környezeti, ökológiai hatások mérséklése, miközben átalakulnak a vásárlói szokások – sorolta a kihívásokat a miniszter, aki szerint tévhit, hogy az importáruk hosszú távon olcsók maradnak. A magyar termékek mellett nem csupán a megbízhatóságuk és minőségük szól, de a fenntarthatósági szempontok, valamint az ellátási láncok biztonsága alapján is érdemes a belföldön előállított árukat előnyben részesíteni. A hazai élelmiszeripar fejlesztése kiemelt kormányzati célkitűzés – hangsúlyozta Nagy István.

Az Európai Unió kereskedelmi szektorában 26 millióan dolgoznak, Magyarországon mintegy félmillióan. A kereskedelem állítja elő az uniós GDP 8 százalékát, Magyarországon ennél is nagyobb, 11–12 százalékosa súlya. 2022-ben a teljes magyarországi kiskereskedelmi forgalom (az online és csomagküldő szolgáltatásokkal együtt) 17 ezer milliárd forint volt – sorolta a legfontosabb mutatókat Krisán László. Az idén várhatóan csökken a volumen, bár az októberi adatok között már akadnak kedvezőbbek – jelezte a szakember.

Októbertől várhatóan már a reálbérek is emelkedni fognak, ebben a folyamatban pedig kiemelkedő jelentősége van a minimálbér-tárgyalásoknak, amelyeken a VOSZ meghatározó szerepet játszik. 2023-ban a vállalkozások nagyjából 60 százaléka – a kötelező minimálbér-, illetve garantáltbérminimum-emelésen túl – nem hajtott végre béremelést, 2014-ben a VOSZ felmérése szerint a cégvezetők 10 százalék körüli béremelést terveznek – számolt be Krisán László.

Egyre kevésbé lesznek megkerülhetők a fenntarthatósági szempontok: hangsúlyosabbá válik a zöld hitelezés, az uniós támogatások mintegy négyötöde szintén valamilyen módon a fenntarthatósághoz kapcsolódik, az ESG-szempontok érvényesülését pedig a nagy cégek „ki fogják követelni” a kisebb beszállítóktól is. A KAVOSZ a VOSZ és a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara támogatásával igyekszik segíteni a cégeket az új fenntarthatósági kritériumok kidolgozásában, és nemrégiben ebből a célból elindította az E-Green Zrt.-t is – számolt be az elnök.


„Egy üzlet sikerének kulcsa a vásárló elégedettsége – hangsúlyozta Krisán László –, az értékesítés és a logisztika digitalizálása mellett nagyon sok múlik a vevőkkel való kapcsolattartáson, a kereskedelemben dolgozó embereken. Őket ünnepeljük ezen a napon.”


Klauzál Gábor Elismerő Oklevél:


Hatta József kereskedelmi igazgató, Kapos Coop Zrt.
Fekete Tibor vezérigazgató, COOP Szolnok Zrt.
Polyák Sándor tulajdonos-ügyvezető, POL-S Kft., POL Wind Kft., Füred Wind Kft. és a VM Camel Bt.
Verebély Mária ügyvezető és pénzügyi- és adminisztrációs vezető, ECE Budapest Projektmanagement Kft.
Ágházi Gyula Gábor vezérigazgató, Gránit Pólus Management Zrt.
Tóth Gábor ügyvezető, ALFI-KER Kft.
Szük Krisztina közgazdasági igazgató, MKIK


Magyar Kereskedelemért Nagydíj:
 
Kovács Ildikó boltvezető, 51.sz. Coop ABC, Szabolcs-COOP Zrt.
Kőrösi Csaba üzletvezető, 66. sz. Coop Szupermarket, Kop-Ka Zrt.
Seprényi Erzsébet boltvezető, 77. sz. ABC, Hajdú-COOP Zrt.
Szalai Botond Zsolt frissáru beszerzési vezető, Tisza-Coop Zrt.
Bíróné Kósa Magdolna zöldség osztályvezető, SPAR Magyarország Kft.
Incze Zoltán szenior ügyfélmenedzser (stratégiai és kiemelt ügyfelek), Invitech ICT Services Zrt.
Kenyeres Gabriella cukrász szakértő, Auchan Magyarország Kft.
Jonkliné Opra Elvíra vevőszolgálati-pénztár hostess, Auchan Magyarország Kft.
Tóth Zoltán üzletvezető, Strong and Unique Kft.
Glázer Gabriella üzletvezető, Győri Árkád Bevásárlóközpont, Heavy Tools márkaszaküzlet

Dátum: Budapest, 2022. november 7.


 

SAJTÓKÖZLEMÉNY

AZ EURÓPAI KERESKEDELEM NAPJA: EGYMÁSÉRT ÉS A VÁSÁRLÓKÉRT!

Budapest, 2022. november 07. – Tizennyolcadik alkalommal került megrendezésre az Európai Kereskedelem Napja. A szervező VOSZ a hazai kereskedelmi ágazat helyzetének stratégiai fontosságát kívánta fókuszba állítani, mint minden alkalommal. Az Európai Kereskedelem Napján átadták a szakma legrangosabb elismeréseit is. Az Agrárminisztérium részéről jelen volt a rendezvény fővédnöke dr. Nagy István, agrárminiszter – a szakmai védnöke Nobilis Márton élelmiszeriparért és kereskedelempolitikáért felelős államtitkár.

Az Európai Kereskedelem Napját a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) tizennyolc éve hagyományteremtő szándékkal indította útjára.

Az ünnepségen elsőként Eppel János, a VOSZ elnöke köszönthette az egybegyűlteket, akit kereskedelmi-stratégiai szerepe miatt szintén részesítettek már Klauzál Gábor Elismerésben (2017). Beszédében kihangsúlyozta a kereskedelem, az általa termelt GDP és egyáltalán az emberek megfelelő kiszolgálása mennyire hangsúlyos pozícióba került az elmúlt időszakban. Így talán még időszerűbb megállni egy pillanatra és felülvizsgálni mind a kereskedelmi attitűdöket, mind pedig a fogyasztói szokásokat és ezek folyamatos változását. Emellett kitért a VOSZ érdekképviseleti szerepére, hiszen a vállalkozókat összefogó tagjai között is rengetegen vannak, akik a kereskedelem területén tevékenykednek. Továbbá említette, hogy a szervezet berkein belül átalakulás zajlik, folyamatosan bővül a közelmúltban végzett felülvizsgálatok eredményeképpen.
Beszédében visszakanyarodott a koronavírus és az újabb inflációs- és energiaválságok kereskedelem területén is érzékelhető hosszútávú hatásaira; az ellátási láncokban, gyártásban, kínálatban problémákat okozó tényezőkre. Elnökként ígéretet tett, hogy a kereskedelmi szektor érdekeinek védelme továbbra is a VOSZ elsődleges küldetései közé fog tartozni.

„Az esemény célja, hogy a figyelem középpontjába állítsa a kereskedelemben dolgozó több mint 500 ezer embert, amivel a szektor a legnagyobb foglalkoztató, emellett pedig a legmagasabb ÁFA és adóbefizető is egyben.” – mondta el Krisán László, a VOSZ Kereskedelmi tagozatának elnöke.

Így még inkább foglalkozni kell a statisztikai adatokkal, miszerint „2022. augusztusban a kiskereskedelmi forgalom volumene a nyers adat szerint 3,3, naptárhatástól megtisztítva 2,4%-kal meghaladta az előző év azonos időszakit, … ám ez az idei, havi lebontásban mindössze 0,5 százalékos emelkedést jelent, bár igaz, hogy egy március óta csökkenő tendenciát szakított meg vele, ugyanakkor egy válságra készülő társadalom látleletét hordozza magában.

2022 márciusától egyre erőteljesebben érvényesül a vásárlásokban a romló gazdasági kilátások hatása, a háború és az annak következtében kialakított uniós szankciók – elsősorban az energiaárakra, a forint árfolyamára és az inflációs környezetre. Az év hátralévő szakasza kapcsán ezen tények miatt nem sok jóra számítanak a kereskedők saját kiadásaik is jelentősen nőnek, miközben a vásárlóerő várhatóan tovább csökken majd

Dr. Nagy István agrárminiszter kiemelte: „A tárca felelősségi köre úgy bővült, hogy már nemcsak az élelmiszerek előállítása tartozik bele, hanem mindaz a szerteágazó munka is, ami azután következik, hogy a termékek elkészültek. És nem csak az élelmiszereket érintően. … úgy látjuk, hogy ebben a változásban a nagyobb felelősség mellett ott van a nagyobb lehetőség is. A lehetősége annak, hogy a szakpolitikai céljainkat közelebb tudjuk vinni a fogyasztókhoz, egyúttal az eddigieknél közvetlenebb visszacsatolást kapjunk az ágazatunk tevékenységéről.”

Az élelmiszerekre vonatkozó árstopra is kitért, miszerint jelenleg azt vizsgálják, hogy milyen termékekre terjeszthető ki ez az intézkedés. Hiszen ez óvja meg a magyar családokat azoktól a kiszámíthatatlan változásoktól, amik – a nemzetközi konfliktusok, a globális ellátási problémák és a szankciók miatt – többek között az élelmiszerek árában is bekövetkeztek.

Az Európai Kereskedelem Napja 18 év alatt a kereskedelmi szakma egyik legrangosabb fórumává nőtte ki magát, ráirányítva a figyelmet a kereskedelmi szektor jelentőségére hazánk gazdasági életében. Az ünnepség során jeles szakemberek folytattak kerekasztalbeszélgetést a kereskedelem aktuális kérdéseiről, problémáiról és a lehetséges megoldásokról. Többek között szóba került a rezsicsökkentés kérdésköre, az ársapka és az inflációs folyamatok hatásai, a munkaerőhiány, valamint a szektoron belüli digitalizációs és fejlesztési lehetőségek és annak bizonyos határai is.

A panel beszélgetésben részt vettek:

Prosits Attila, moderátor (MBSZ – elnökségi tag, Gránit Invest Kft – ügyvezető igazgató)
Heiszler Gabriella (SPAR Magyarország elnök, ügyvezető)
Neubauer Katalin (MNKSZ – főtitkár)
Berendi András (Roland Divatház Zrt. vezérigazgató)
Krisán László (VOSZ – kereskedelmi tagozat, elnök, KAVOSZ Zrt. – vezérigazgató
Tóth Géza (CO-OP Hungary Zrt. vezérigazgató)


Az Európai Kereskedelem Napjának 2022. évi kitüntetettjei:

Klauzál Gábor Elismerő Oklevél:

Makk György, az Alföld Pro-Coop Zrt. gazdasági igazgatója
Kovácsné Madarász Katalin, a COOP Szolnok Zrt. boltvezető
Fazekas Zsolt, a Vöröskő Kft. ügyvezető igazgató
Tatár Tibor, az FR Management Partnership ügyvezető igazgató
Heiszler Gabriella, a Spar Magyarország Kereskedelmi Kft. elnök-ügyvezető igazgató
Burger Ottó, a CBA Kereskedelmi Kft. vezérigazgató


Magyar Kereskedelemért Nagydíj:
 
Bessenyei Julianna Mária, a 25. Univer ABC boltvezetője,
Buzás Jánosné, a Nyírzem Zrt. egységvezetője,
Maticskáné Kozma Julianna, az 581. COOP szuper boltvezetője,
Tóthné Dobi Hilda, a 101. COOP szuper boltvezetője,
Csepeli Szilvia, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. zöldség osztályvezető,
Csendes Katalin, az Invitech ITC Services Zrt. szenior ügyfélmenedzsere,
Bodorovszkyné Tóth Viktória, az Auchan Magyarország Kft. vevőszolgálati hostess-pénztár hostesse,
Kecső Pálné, a dm Kft. eladó-pénztárosa,
Horváth Józsefné Ica, a Mázsa Goal4 Kft. boltvezetője,
Timkó Renáta, a Tommy Hilfiger Westend értékesítője,
Bebesi Anett, a Tesco Global Áruházak Zrt. pénztárosa.

Dátum: Budapest, 2021. november 4.


 

SAJTÓKÖZLEMÉNY

AZ EURÓPAI KERESKEDELEM NAPJA: EGYMÁSÉRT ÉS A VÁSÁRLÓKÉRT!

Budapest, 2021. november 04. – Tizenhetedik alkalommal került megrendezésre az Európai Kereskedelem Napja. A szervező VOSZ a hazai kereskedelmi ágazat helyzetének stratégiai fontosságára kívánta felhívni a figyelmet. Az Európai Kereskedelem Napján átadták a szakma legrangosabb elismeréseit is. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium részéről jelen volt a rendezvény szakmai védnöke Cseresnyés Péter, kereskedelempolitikáért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkár és Dobos Balázs gazdaságfejlesztésért felelős helyettes államtitkár, mint fő védnök.

Az Európai Kereskedelem Napját a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) tizenhét éve hagyományteremtő szándékkal indította útjára.

Az ünnepségen elsőként Eppel János, a VOSZ elnöke köszönthette az egybegyűlteket, akit kereskedelmi-stratégiai szerepe miatt szintén részesítettek már Klauzál Gábor Elismerésben (2017). Beszédében kitért a koronavírus kereskedelem területén is érzékelhető hosszútávú hatásaira; úgy mint a munkaerőhiányra és az ellátási láncokban, gyártásban, kínálatban problémákat okozó tényezőkre. Elnökként ígéretet tett, hogy a kereskedelmi szektor érdekeinek védelme továbbra is a VOSZ elsődleges küldetései közé fog tartozni.
„Az esemény célja, hogy a figyelem középpontjába állítsa a kereskedelemben dolgozó több mint 500 ezer embert, amivel a szektor a legnagyobb foglalkoztató, emellett pedig a legmagasabb ÁFA és adóbefizető is egyben. Sőt, a kereskedelmi szektor idén még inkább hozzájárult pozitív irányba kiugró számaival a magyar gazdaság fellendítéséhez: 2021. január–augusztusban a forgalom volumene (naptárhatástól megtisztított adatok szerint) 2,4%-kal nagyobb volt az előző év azonos időszakinál.” – mondta el Krisán László, a VOSZ Kereskedelmi tagozatának elnöke.

Kiemelte: a COVID 19 járvány az elmúlt évtized legnagyobb sokkjával ütötte meg a világgazdaságot egy időben, egyszerre okozva kínálati és keresleti sokkot.

Azóta minden kereskedelmi piaci szereplő igyekszik alkalmazkodni, digitalizálni. A csomagküldő és internetes kiskereskedelmi forgalom volumene folytatva az évek óta tartó dinamikus, töretlen bővülést, 2020-ban 39%-kal nőtt, 1074 milliárd forintos forgalmat ért el, ennek eredményeként már 8,5%-os a részesedése a kiskereskedelemből, az eredmények még nemzetközi összevetésben is átlagon felülinek mondhatók. 2020-ban a teljes európai e-kereskedelem 757 milliárd euróra nőtt, ami 10%-os növekedés a 2019-es 690 milliárd euróhoz képest.

Cseresnyés Péter államtitkár kiemelte: „Hála a magyar gazdaság tartós növekedésének, a háztartásokban keletkező jövedelem folyamatos bővülésének, amelyhez hozzájárultak többek között az adókedvezmények, – például a családi adókedvezmény is – a magyarországi kiskereskedelmi szereplők versengése már hosszú évek óta nem zéró összegű játék, hanem egy olyan mezőny, amelyben minden rátermett szereplő egymással párhuzamosan is képes a gyarapodásra. Ezt a trendet a hagyományos vásárlási szokásokat és mintázatokat lényegében felfüggesztő koronavírus járvány, a lakosság által felvállalt defenzív magatartás is csak ideiglenesen volt képes lelassítani.”

Dobos Balázs egy átfogó képet adott a résztvevőknek a vállalatokat érintő stratégiai irányzatokról, rövid kitekintéssel a következő évekre, hazai, és Európai Uniós tervekre vonatkozólag. Kiemelte, a válságintézkedésekig az elmúlt években a magyar cégek, KKV-k termelékenysége gyorsabban nőtt, mint a V4 országokban, így a hosszútávú cél ennek újbóli elősegítése a fenntarthatóság, generációváltás és a digitalizáció megvalósításával.

Az Európai Kereskedelem Napja 17 év alatt a kereskedelmi szakma egyik legrangosabb fórumává nőtte ki magát, ráirányítva a figyelmet a kereskedelmi szektor jelentőségére hazánk gazdasági életében. Az ünnepség során jeles szakemberek folytattak kerekasztalbeszélgetést a kereskedelem aktuális kérdéseiről, problémáiról és a lehetséges megoldásokról. Többek között szóba került a kereskedelmi szakképzés, duális képzés, egyéni szervezeten belüli oktatási folyamatok és szövetségek állami, edukációs törekvései, a nyugdíjas munkaerő visszafoglalkoztatása és a nagyon magas szektoron belüli fluktuáció, valamint a digitalizációs lehetőségek és annak bizonyos határai is.

A panel beszélgetésben részt vettek:
Prosits Attila, moderátor (MBSZ – elnökségi tag, Gránit Pólus – stratégiai üzletfejlesztési igazgató)
Neubauer Katalin (MNKSZ főtitkár)
Berendi András (Roland Divatház Zrt. vezérigazgató)
Maczelka Márk (OKSZ társelnök)
Tóth Géza (CO-OP Hungary Zrt. vezérigazgató)


Az Európai Kereskedelem Napjának 2021. évi kitüntetettjei:
Klauzál Gábor Elismerő Oklevél:


Dr. Komoróczki István, a ÁFEOSZ-COOP Szövetség főtitkár
Kozsnyánszky Gyula, a Észak-Kelet Pro-Coop Zrt. cégvezető
Simon Tamás, az INDOTEK Group retail divízió értékesítési igazgató
Hajzók Gyula, az Öreg Duna Üzletház tulajdonosa
Sipos Zsolt, a Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamara titkár
Gazsi Attila, a VOSZ elnökhelyettes
Pahola Géza, a Pahola és Pahola Kft. tulajdonos ügyvezető


Magyar Kereskedelemért Nagydíj:
 
Graics István, a Pécs-COOP Zrt. boltvezetője,
Hegedűsné Cseri Ildikó , a Móravárosi ABC egységvezetője,
Horváth Ilona, a 6. sz. Várúti Vegyesbolt boltvezetője,
Zimek Sándorné, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. főpénztárosa,
Gaszner-Horváth Mariann, az Invitech ITC Services Zrt. szenior nemzetközi nagykereskedelmi menedzsere,
Tóthné Skaliczki Annamária, az Auchan Magyarország Kft. cukrász csoportvezetője,
Demel Edit, a dm Kft. eladó-pénztárosa,
Vraukó Ilona Edit, az Élésker Kft. 100 ABC eladó-pénztárosa,
Laknerfi-Korin Katalin, a Zwack Unicum Nyrt. országos kereskedelmi vezetője.

Dátum: Budapest, 2017. november 7.


SAJTÓKÖZLEMÉNY

KERESKEDELEM NAPJA: VAN OK AZ ÜNNEPLÉSRE!

Idén tizenharmadik alkalommal rendezték meg a kereskedelem ünnepét, az Európai Kereskedelem Napját. A szakmai fórummal egybekötött program fő célkitűzése, hogy a kereskedelmet, mint a DDP növekedéséhez legnagyobb mértékben hozzájáruló szektort, a nemzetgazdaság kiemelkedően legnagyobb foglalkoztatóját fókuszba állítsa. Az eseményen átadták a szakma legrangosabb elismeréseit, illetve fórumbeszélgetés keretlében kiemelt figyelmet kapott az ágazat aktuális kérdései között a munkaerőhiány problémája is.

A kereskedelem fontos nemzetgazdasági ágazat, a magyar kiskereskedelmi forgalom 51 hónapja bővül – hangsúlyozta Lepsényi István, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) gazdaságfejlesztésért és szabályozásért felelős államtitkára kedden az Európai Kereskedelem Napja ünnepségen, Budapesten.

Felidézte, hogy Magyarországon szeptemberben a naptárhatástól megtisztított adatok alapján a kiskereskedelmi forgalom 6 százalékkal bővült éves alapon, a forgalom összetevői között a nem élelmiszer kiskereskedelem 12,5 százalékos emelkedést mutat.
Nemzetközi összehasonlításban a magyar kiskereskedelmi forgalom növekedése várhatóan szeptemberben is meghaladta az Európai Unió átlagát – tette hozzá Lepsényi István.

Előttünk az év végi hajrá

Véleménye szerint az év további részében is magas maradhat a szektor növekedési üteme a foglalkoztatás bővülésével járó béremeléseknek, az alacsony inflációnak, valamint a családok helyzetét javító kormányzati intézkedéseknek köszönhetően.
Az államtitkár felhívta a figyelmet arra, hogy a hagyományos bolti eladás mellett jelentősen fejlődik az online kiskereskedelem is. A digitális kiskereskedelmi forgalom 2016-ban elérte a 300,5 milliárd forintot, amely 28 százalékos bővülés 2015-höz képest, és az előrejelzések szerint a digitális kiskereskedelem 2021-re több mint 1100 milliárd forintra emelkedhet.

Lepsényi István rámutatott arra, hogy a foglalkoztatottak száma 2010 óta a kiskereskedelemben 16 ezerrel nőtt, az ágazatban foglalkoztatott létszámhoz viszonyított betöltetlen állások aránya 2017 első félévében 1,5 százalékot tett ki, ami alacsonyabb a versenyszférát jellemző 2,1 százalékos átlagnál. 

Stabilan nőnek a bérek

A bruttó bérek a kiskereskedelemben 2010 óta 52,9 százalékkal nőttek, ami meghaladta a versenyszféra egészének erre az időszakra jellemző 46,8 százalékos növekedési átlagát. Az idén az első nyolc hónapban a kiskereskedelmi bérek 15 százalék körül emelkedtek az előző év azonos időszakához képest, meghaladva a versenyszféra 11,3 százalékos növekedését – ismertette Lepsényi István.

Krisán László, az Európai Kereskedelem Napját szervező Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) kereskedelmi tagozatának elnöke hangsúlyozta, hogy az Európai Unió országaiban a kereskedelemben dolgozók száma meghaladja a 30 milliót, és a szektor az unió GDP-jének 10 százalékát adja. Magyarországon a kereskedelemben dolgozók száma tavaly 544 ezer volt, ezen belül a kiskereskedelem 368 ezer főt alkalmazott.

Az Európai Kereskedelem Napján átadták a 2017. évi Klauzál Gábor elismerő okleveleket és a Magyar Kereskedelemért Nagydíjakat az ágazatban végzett munka elismeréseként.

22 évvel ezelőtt alapították

Az Európai Kereskedelem Napját egy kiskereskedelmi lobby-szervezet, a 22 éve alapított, brüsszeli EuroCommerce hívta életre. A szakmai eseményt hazánkban a Vállalkozók és Munkáltatók országos Szövetsége (VOSZ), mint az EuroCommerce magyarországi tagszervezete, 13 évvel ezelőtt hirdette meg először. Az ÁFEOSZ-COOP Szövetség, az MKIK, a KISOSZ, az MBSZ és az OKSZ országos érdekvédelmi szervezetekkel összefogásban és együttműködésben, valamint a kereskedelmi vállalkozói kör támogatásával megrendezett esemény célja a kezdetek óta változatlan, mégpedig az, hogy a figyelem középpontjába állítsa a kereskedelmet.

A szakma legrangosabb ünnepén a kereskedelemben nap mint nap tevékenykedő több mint félmillió ember kerül fókuszba, legyen szó a pult mögött álló dolgozókról vagy a tárgyalóasztal mögött ülő, a szektort kiválóan ismerő szakemberekről.

Pozitívumok és munkaerőhiány

Idén augusztusban a kiskereskedelmi üzletek forgalma – a nyers és a naptárhatástól megtisztított számok szerint egyaránt – 4,7 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakát. Az év január-augusztusi időszakát tekintve ugyanez 4 százalékos növekedést mutatott az előző évi azonos időszakhoz képest. A növekedésben többek között a bérek emelkedése, a kormányzati intézkedések hatása, valamint a növekvő vásárlóerő is szerepet játszhatott. Megfigyelhető az is, hogy míg a háztartások az EU-ban a fogyasztás 31 százalékát, addig Magyarországon 50 százalékát költik el a bolti kiskereskedelemben.

A bruttó átlagkereset 2017 augusztusában 292 400 forint volt, 13,2 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban. Az év első nyolc hónapjában a bruttó átlagkereset 290 600 forint volt, amely szám a nettó keresetekkel azonos mértékű, 12,7 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához viszonyítva.

A fizetések nagy eltérést mutatnak az ágazatok és szakmák között, ám a kereskedelem éppen a nagy élőmunkaigénye miatt az egyik leginkább bérigényes terület. Ezzel összefügg az is, hogy a pozitív gazdasági tendenciák ellenére a kiskereskedelemben nyomasztó a munkaerőhiány, a boltok, áruházak folyamatosan keresik az új munkaerőt a legkülönfélébb pozíciókba. A szakképesítés nem igénylő, valamint a szakképzettséget megkövetelő kereskedelmi állasokban nagy különbségek lehetnek a fizetések között, ezen felül pedig a földrajzikülönbségek is jelentősek: több mint 50 ezer forintos nettó eltérés tapasztalható az ország egyes részei között a bérezésben.

Forrás: http://elelmiszer.hu/gazdasag/cikk/kereskedelem_napja__van_okunk_az_unneplesre

SAJTÓKÖZLEMÉNY

AZ EURÓPAI KERESKEDELEM NAPJA: VAN MÉG LENDÜLET A KERESKEDELEM BŐVÜLÉSÉBEN

Budapest, 2015. november 5. – Bővülő kereskedelem, optimista várakozások a következő időszakra. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a gazdaság sikeres konszolidációjáról, a kereskedelem szilárd alapjairól és további fellendülésről beszélt az Európai Kereskedelem Napján. A tizenegyedik alkalommal megrendezett eseményen a szervező VOSZ a hazai kereskedelmi ágazat helyzetére kívánta felhívni a figyelmet. A Kereskedelem Napján átadták a szakma legrangosabb elismeréseit is.

Az Európai Kereskedelem Napját a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) tizenegy éve hagyományteremtő szándékkal hirdette meg. Az esemény célja az, hogy a figyelem középpontjába állítsa a kereskedelmet, amely több mint 500 ezer embernek ad munkát, és tavaly több mint 8000 milliárd forintos forgalmat bonyolított, amelynek ÁFA és adóbefizetése meghatározó a költségvetés bevételi oldalán – mondta el Krisán László. A VOSZ Kereskedelmi és Szolgáltató Szekciójának elnöke kiemelte: komoly jelzőszám, hogy a friss statisztikai adatok szerint a 2013-ban megtört negatív trendet követő növekedés továbbra is jellemzi a fogyasztást.
Krisán László elnök köszöntőjét követően Dávid Ferenc a VOSZ főtitkára vette át a szót. A főtitkár beszédében méltatta a kereskedelem valamennyi dolgozójának áldozatos munkáját, amelynek kapcsán bírálta a folyamatban lévő bértárgyalásokat, és hivatkozva – a VOSZ kereskedelmi törvény kialakításában betöltött szerepére – partnerségre hívta fel a kormány képviselőit.

Kedvező trendekről számolt be az eseményen Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter. A tárcavezető elmondta: a Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb adatai szerint 3,7%-os GDP növekedésről lehet beszámolni, mely pozitív tendencia immár öt éve megfigyelhető, és amellyel Magyarország az uniós országok élmezőnyébe emelkedett. Az élelmiszer kereskedelem ez évi 3%-os, a nem élelmiszeripari kereskedelem közel 7%-os bővülésének alapja a konszolidált gazdaság, mely részben köszönhető az adósságállomány csökkenésének. A folyamat mögötti segítő tényező továbbá 555 ezer új munkahely is, melyből 332 ezret a versenyszférában regisztráltak. Ez is igazolja a kormány gazdaságpolitikáját, amelynek következtében az ország sérülékenysége is csökkent. Varga szerint a kedvező folyamatok a kereskedelmi forgalomra is hatással vannak, hiszen mindez megmutatkozik a háztartások fogyasztásának növekedésében, mely tendencia további erősödése várható a lakossági devizahitelek rendszerből történő kivezetése mellett a családi adókedvezményeknek is köszönhetően.
Az online pénztárgépekre való sikeres átállás hatékony közreműködője a feketegazdaság elleni harcnak, folytatta beszédét a miniszter, majd kitért mindazokra az országunkon kívüli, de azt jelentősen érintő tényezőkre, melyekre figyelni szükséges. Ezek között nyert említést az elmúlt hónapokban megjelent migrációs hullám, a kamatcsökkentés és az autóiparban napvilágra került botrányok. Mindezek során a tárcavezető szót ejtett a kormányzati törekvésekről, amelynek fókuszában a beruházások támogatása, a kereskedelmi banki hitelezés ösztönzése, valamint a hazai és uniós források hatékony kihasználása áll.
A tárcavezető ezt követően reflektált a Dávid Ferenc főtitkár által elmondottakra is, melynek középpontjában a magyar kereskedelem megóvásának, lendületének megőrzése áll, és nem vitatta a főtitkár által felvetett bérkérdés jelentőségét, majd hozzátette: a jelenlegi alacsony inflációs környezet, melynek jelentős változását a következő évre sem prognosztizálják, kifejezetten kedvez a reálbér növekedésének.
A kereskedelmet egyébként a miniszter egy rendkívül rugalmas szektorként jellemezte, utalva a digitális technika elterjedésén keresztül az on-line kereskedelem megnövekedett szerepére. Végezetül a miniszter az „akié a polc, azé a vevő” elv alapján nyomatékosan hangsúlyozta a magyar kereskedelem megóvása melletti kormányzati elkötelezettséget.
Az Európai Kereskedelem Napja mára a kereskedelmi szakma egyik legrangosabb eseményévé nőtte ki magát, amely demonstrálja a VOSZ szakmai súlyát, ráirányítva a figyelmet a kereskedelmi szektor jelentőségére hazánk gazdasági életében. A szakma ünneplése során a VOSZ és a kereskedelmi társszövetségek így az MKIK, az ÁFEOSZ-COOP Szövetség, OKSZ, KISOSZ, és az MBSZ a figyelem középpontjába állította a kereskedelemben nap, mint nap tevékenykedő közel félmillió embert, legyen szó a pult mögött álló dolgozókról vagy a tárgyalóasztal mögött ülő, a szektort kiválóan ismerő szakemberekről. Az esemény alkalmával őket ünnepelték a Klauzál Gábor elismerő oklevelek és a Magyar Kereskedelemért Nagydíjak átadásakor.


AZ EURÓPAI KERESKEDELEM NAPJÁNAK 2015. ÉVI KITÜNTETETTJEI:

KLAUZÁL GÁBOR ELISMERŐ OKLEVÉL:

  • Ilovszky Béláné, Ilovszky Tüzép, egyéni vállalkozó
  • Kertai Zsolt, a Klepierre Management Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója
  • Iglai Szabolcs, Gála Kereskedelmi Zrt. elnök-igazgatója
  • Hurtony Miklós, Tapolca Coop Zrt. elnök-igazgatója
  • Tóth Lászlóné, a Galga Coop Zrt. vezérigazgatója
  • Iglódi-Csató Judit, TESCO-Globál Áruházak Zrt. erőforrás és kommunikációs igazgatója

MAGYAR KERESKEDELEMÉRT NAGYDÍJ:

  • Magyarné Fügedi Klára, SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. 170. sz. SPAR szupermarket szakeladója
  • Gángó Vilmos, a Co-op VASVÁR Kft. 12. sz. Coop Szuper üzlet, üzletvezetője (Vasvár)
  • Kaposvári Józsefné, az UNIÓ COOP Zrt. 105. ABC boltvezetője
  • Pályi István, az MKB Bank Zrt. – Székház Fiók kisvállalati tanácsadója
  • Boros Rita, az Auchan Magyarország Kft. hentes-csoportvezetője
  • Ádám Anita, dm – Drogerie Markt Kft. 279. sz. üzletének eladó pénztárosa
  • Tősér Éva, a Gránit Bank Zrt. GRÁNIT Bank-TeleBank csoportvezetője
  • Ujhegyi András, az Invitel Távközlési Zrt. vállalati és nagykereskedelmi üzletág nagykereskedelmi menedzsere
  • Egyed László, RT 5 Taxi Holding Kft szakmai vezető és diszpécser központ vezetője
  • Kormosné Kiss Ilona – egyéni vállalkozó, a Silk Art vezetője
  • Patak Csaba, a Zarges Kft. területi képviselője



A rendezvényt a szakma kiválóságai zárták, így a jelenlévők meghallgathatták dr. Kozák Ákos, a GfK Hungária Piackutató Intézet és az OKSZ elnökségi tagjának, Prosits Attila, a Westend Ingatlanhasznosító és Üzemeltető Kft. ügyvezető igazgatójának és az MBSZ elnökségi tagjának, Belovai Csaba, a Zwack Unicum Nyrt. kereskedelmi igazgatójának, valamint Delbó Lajos a Spar Magyarország Kereskedelmi Kft. szupermarketekért felelős értékesítési vezetőjének előadását.

 

 

AZ EURÓPAI KERESKEDELEM NAPJA – november 6.
Együtt a Vásárlókért!




Tisztelt Kereskedelmi Partnerünk!

Az EURÓPAI KERESKEDELEM NAPJA eseménysorozatot a brüsszeli EuroCommerce hívta életre, ami az Európa Parlement mellé rendelt kereskedelmi lobby-szervezet.
Az EURÓPAI KERESKEDELEM NAPJA rendezvény fő üzenete, hogy a kereskedelmet, mint a legnagyobb GDP termelőt, ÁFA termelőt és adótermelőt, valamint mint a legnagyobb munkaerő piacot jelentő szektort fókuszba állítsa a média segítségével.

2005. és 2006. november 5-én – eddig már két alkalommal alkalommal – rendeztük meg Magyarországon az Európai Kereskedelem Napja rendezvénysorozatot.


Az Országgyűlés 2007-től JELES NAPPÁ nyilvánította az Európai Kereskedelem Napját!

A számos fórumon rendkívül sikeresnek ítélt rendezvény fővédnöke 2005-ben Gyurcsány Ferenc, szakmai védnöke pedig Kóka János volt, majd az esemény 2006-os fővédnöke Kóka Jánost gazdasági miniszter úr volt.

A rendezvénynek fő üzenete és szlogenje: Együtt a vásárlókért!



Célunk egyidejűleg bemutatni azt is, hogy mennyivel járul hozzá a kereskedelem a nemzetgazdaság teljesítményéhez, milyen a szerepe a foglalkoztatottságban és melyek a legsürgetőbb feladatai, melyek megoldásában szándéka együttműködni a beszállítókkal, szolgáltatókkal is. A rendezvénysorozat kulcseseménye az a szakmai fórum, melyen a kereskedelmi érdekképviseletek vezetői vázolják fel gondolataikat, elképzeléseiket. A kereskedők célja erősíteni a kereskedelem elismertségét és a közvélemény előtt rávilágítani arra, milyen értékeket kínál a kereskedelem a vásárlóknak, a társadalomnak, építve természetesen üzleti – beszállító és szolgáltató – parnereire.

A szervezők célkitűzése, hogy a központi szakmai rendezvényen, valamint az országos aznapi akciókban – egyéni szervezés által – a kereskedelmi szereplők minél nagyobb számban vegyenek részt.

A keresztszponzoráció által minden résztvevőnk számára biztosítunk minden lehetséges megjelenést, melyek értelmében a résztvevőket minden saját médiafelületünkön megjelentetjük.

Nagy népszerűségnek örvendnek az olyan egyéni kezdeményezések, mely keretein belül apróbb ajándékokkal lepték meg aznap a betérő vásárlókat (pl: csokipénz ) és ebben az évben is örömmel üdvözlünk minden sajátos ötletet a nap ünneppé tételére.

Megtisztelő figyelmét köszönjük, bízva benne, hogy rendezvényünk támogatói között köszönthetjük Önt és Vállalkozását.

Tisztelettel,

Krisán László
elnök
az Európai Kereskedelem Napja Bizottság


Társszervezetek:









AZ EURÓPAI KERESKEDELEM NAPJA – november 5.
Együtt a Vásárlókért!



Tisztelt Kereskedelmi Partnerünk!

Az EURÓPAI KERESKEDELEM NAPJA eseménysorozatot a brüsszeli EuroCommerce hívta életre, ami az Európa Parlement mellé rendelt kereskedelmi lobby-szervezet.
Az EURÓPAI KERESKEDELEM NAPJA rendezvény fő üzenete, hogy a kereskedelmet, mint a legnagyobb GDP termelőt, ÁFA termelőt és adótermelőt, valamint mint a legnagyobb munkaerő piacot jelentő szektort fókuszba állítsa a média segítségével.

2005. és 2006. november 5-én – eddig már két alkalommal alkalommal – rendeztük meg Magyarországon az Európai Kereskedelem Napja rendezvénysorozatot.


Az EuroCommerce két magyarországi tagszervezete, a VOSZ és az OKSZ mellé csatlakozott minden kereskedelmi szakmai szervezet – ÁFEOSZ, Bevásárlóközpontok Szövetsége, KISOSZ, OKSZ és a VOSZ Kereskedelmi Szekció, valamint a KASZ is.

A számos fórumon rendkívül sikeresnek ítélt rendezvény fővédnöke 2005-ben Gyurcsány Ferenc, szakmai védnöke pedig Kóka János volt, majd az esemény 2006-os fővédnöke Kóka Jánost gazdasági miniszter úr volt.

A rendezvénynek fő üzenete és szlogenje: Együtt a vásárlókért!

Célunk egyidejűleg bemutatni azt is, hogy mennyivel járul hozzá a kereskedelem a nemzetgazdaság teljesítményéhez, milyen a szerepe a foglalkoztatottságban és melyek a legsürgetőbb feladatai, melyek megoldásában szándéka együttműködni a beszállítókkal, szolgáltatókkal is. A rendezvénysorozat kulcseseménye az a szakmai fórum, melyen a kereskedelmi érdekképviseletek vezetői vázolják fel gondolataikat, elképzeléseiket. A kereskedők célja erősíteni a kereskedelem elismertségét és a közvélemény előtt rávilágítani arra, milyen értékeket kínál a kereskedelem a vásárlóknak, a társadalomnak, építve természetesen üzleti – beszállító és szolgáltató – parnereire.

A szervezők célkitűzése, hogy a központi szakmai rendezvényen, valamint az országos aznapi akciókban – egyéni szervezés által – a kereskedelmi szereplők minél nagyobb számban vegyenek részt.

A keresztszponzoráció által minden résztvevőnk számára biztosítunk minden lehetséges megjelenést, melyek értelmében a résztvevőket minden saját médiafelületünkön megjelentetjük.

Nagy népszerűségnek örvendnek az olyan egyéni kezdeményezések, mely keretein belül apróbb ajándékokkal lepték meg aznap a betérő vásárlókat (pl: csokipénz ) és ebben az évben is örömmel üdvözlünk minden sajátos ötletet a nap ünneppé tételére.

A program minél hivatalosabb formába öntése érdekében a Parlament elé terjesztettük kezdeményezésünket annak érdelében, hogy november 5.-e un. „jeles nap” legyen, valamint tárgyalunk az Unió országaival a közös programok megvalósítása érdekében.

Megtisztelő figyelmét köszönjük, bízva benne, hogy rendezvényünk támogatói között köszönthetjük Önt és Vállalkozását.

Tisztelettel,

Krisán László
elnök
VOSz Kereskedelmi Szekció
a Szervező Bizottság vezetője



Az együttműködő szervezetek:

VOSZ
Demján Sándor
ügyvezető elnök
MKIK
Dr. Parragh László
elnök
KASZ
Dr. Sáling József
elnök
OKSZ
Feiner Péter
elnök
KISOSZ
Dr. Antalffy Gábor
elnök
ÁFEOSZ
Bartus Pál
elnök
 MBSZ
Makó András
elnök
 

Az Európai Kereskedelem Napja sajtóvisszhangja

2005 október 13. – Sajtótájékoztató

Az Európai Kereskedelem Napja beharangozó rendezvényen az alábbi médiumok jelentek meg:

ATV Híradó

MTV Híradó

Hír TV Gazdasági híradó – interjú

Duna TV Váltó c. gazdasági műsor

Info Rádió: interjú Krisán Lászlóval (VOSZ-KSZSZ)

Gazdasági Rádió: interjú Demján Sándorral

Magyar Nemzet

MTI

Világgazdaság

Napi Gazdaság

Heti Válasz

Piac és Profit

szakmai lapok (Mai Piac, Progresszív Magazin, TermékMix, Hálózat)

A sajtó érdeklődését negatívan befolyásolta a nap fő híre, a madárinfluenzával kapcsolatos fejlemények. A megjelent médiák közül többen végül nem számoltak be az eseményről.

A megjelent tudósítások igen vegyesen idézték fel a kiadott Hírközleményben talált információt. (Európai kereskedelem napja, pán európai esemény, Eurocommerce/Bernert, VOSZ/Demján, OKSZ/Feiner, kereskedelem súlya, multik/kiskereskedők összefogása, akciók). Az átlagosnál nagyobb súllyal szerepelt a VOSZ elnökének beszéde. Átlagnál jobban idézték a kereskedelem helyzetének fontosságát és magát az Európai kereskedelem napja eseményt. A társszervezők említése már kevésbé volt nyilvánvaló és egy helyen kimondottan téves információ jelent meg az Eurocommerce-ről,, melyet sajnálatosan több helyen is ismételtek. Minimális hangot kapott az esemény európai jellege és a kisérő akciók, de egyetlen beszámoló sem említette a multik és a kisebb kereskedések együttműködését az esemény megrendezésében.

2005 november 3. – Hírközlemény

A köztes emlékeztető Hírközlemény kevés figyelmet kapott, két beszámoló jelet meg ezzel kapcsolatban.

Publikációk :

Népszava

Világgazdaság

Részletesen a mellékletben találhatók.

2005 november 5 – Sajtónyilvános esemény

Az Európai Kereskedelem Napja rendezvényen az alábbi médiumok jelentek meg:

Televizió

ATV, Duna TV – Gazdasági Híradó, Váltó, Hír TV, RTL Klub

Rádió

Info Rádió

Heti és napilapok

Figyelő, Magyar Hírlap, Magyar Nemzet, Napi Gazdaság, Népszabadság, Népszava, Vasárnap Reggel, Világgazdaság,  MTI, Gazdasági Hírtükör, Közéleti Gazdasági Krónika,

Szakmai lapok:

Élelmiszer Szaklap, Mai Piac Magazin, Progresszív Magazin, TermékMix Magazin, Coop Újság, Reflex Magazin

A megjelent tudósítások a kiadott Hírközlemény ellenére nagyon fajsúlyosan a Gazdasági és közlekedési miniszter beszédére és a Széchenyi kártyával kapcsolatos bejelentésére koncentrált. (A Hírközlemény információi mint október 13 kapcsán kiegészítve a bejelentéssel és a kitüntetésekkel.) Ez a téma minden rendelkezésre álló anyagban megtalálható. Legtöbben említették még magát a Kereskedelem napja rendezvényt/fórumot is. Néhány tudósításban megtalálható a kereskedelem súlyára vonatkozó utalás, a többi „üzenet” szinte elveszett, különösen igaz ez a kisérő akciókra, melyet senki nem említett.

A publikációk a mellékletben találhatók. A szaksajtó beszámolóiról nincsen anyagunk.

A nyomtatott sajtóra és az MTV Híradóra fellelhető REACH adatokat figyelembe véve legkevesebb három millió olvasó és tévénéző ember találkozhatott az Európai kereskedelem napjáról szóló híradásokkal.